SZUKAJ
 
KATEGORIE
Astrologia, ezoteryka i parapsychologia
Biografie i wspomnienia
Ekonomia i biznes
Encyklopedie, słowniki, leksykony
Fotografia i wideo
Historia
Humanistyka
Języki obce
Książki audio
Książki popularnonaukowe
Miłość, erotyka i sex
Nauki ścisłe
Nauki medyczne
Nauki przyrodnicze
Podróże
Polityka
Poradniki
Prawo
Sport
Sztuka
Tania książka
Technika
Wolny czas
PRZESYŁKI
  • Przesyłka ekonomiczna /tylko przy wpłacie na konto/ 9.00 zł
  • Przesyłka priorytetowa /tylko przy wpłacie na konto/ 10.00 zł
  • Przesyłka pobraniowa priorytetowa 24.00 zł
Autor: Milewscy Beata i Dariusz
Just in time
Wydawca: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu
Rok wydania: 0
Oprawa: Miękka
ISBN: 8372300445
Ilość stron: 156
Format: 20.0x13.0cm
Just In Time (JIT) [dostawa na czas] - jedna z technik stosowana w zarządzaniu przez jakość dotycząca produkcji. Obejmuje całkowite wyeliminowanie marnotrawstwa, poprzez dostarczanie każdemu procesowi produkcyjnemu wszystkich potrzebnych elementów w wymaganym momencie i wymaganej ilości. Główną korzyścią związaną z JIT jest zredukowanie czasu realizacji do minimum, co przynosi istotne oszczędności związane z redukcją zapasów.

 

Skuteczność wdrażania metody JIT zależy od znalezienia równowagi pomiędzy elastycznością dostawców a stałością użytkowników, przy właściwym zaangażowaniu kierownictwa, pracowników oraz wykorzystaniu zalet pracy zespołowej.

Dla zapewnienia płynności przepływu materiałów stosowane są podstawowe działania (J. Witkowski 1998, s. 49):

  • organizacja przestrzeni produkcyjnej w taki sposób, aby skrócić do minimum odległości pomiędzy ogniwami procesu,
  • realizacja wyrobu z wykorzystaniem najbardziej efektywnych narzędzi, niezależnie od ich poziomu zaawansowania technologicznego,
  • tworzenie małych gniazd produkcyjnych,
  • minimalizacja czasu przezbrajania maszyn,
  • daleko posunięta standaryzacja wyrobów i procesów,
  • stałe podnoszenie kwalifikacji pracowników,
  • eliminacja pół odkładczych,
  • lokalizacja dostawców w pobliżu zakładu,
  • usprawnienie przepływu informacji.

Koncepcja JIT została przeniesiona do przedsiębiorstw amerykańskich i europejskich. Wieloletnie badania prowadzone przez szereg naukowców wykazały, że w dużej części organizacji, nawet po wielu latach od wdrożenia, nie udało się uzyskać tak dobrych wyników, jak w firmach japońskich. Największe braki dotyczyły (Morris J., Wilkinson B. 1995, s. 722):

  • znacznego ograniczenia autonomii decyzyjnej postulowanej w JIT przez stosowanie norm i instrukcji oraz zwiększające się zależności pomiędzy ogniwami procesu produkcyjnego w wyniku likwidacji pól odkładczych,
  • braku chęci wykorzystywania przez autonomiczne zespoły swoich praw do organizacji pracy,
  • znacznie mniejszych efektów eliminacji marnotrawstwa,
  • niższej dyscypliny pracy.

Przyczyn takiego stanu rzeczy upatruje się w odmiennej kulturze i sposobie organizacji gospodarki. W Japonii ponad większością organizacji gospodarczych stoją keiretsu – wielkie organizacje skupiające przedsiębiorstwa i banki. W ich ramach dokonywana jest wymiana doświadczeń, wiedzy, technologii, co ma skutkować lepszą współpracą i zrozumieniem pomiędzy kontrahentami. W takich warunkach znacznie łatwiej jest budować długotrwałe korzystne stosunki z dostawcami, czy synchronizować produkcję (R. L. Cutts 1992, s. 48 i nast.).

Również sposób zarządzania personelem ma wpływ na efekty działania JIT. W Japonii obowiązuje tradycja zatrudnienia niektórych pracowników w jednym zakładzie od zakończenia okresu edukacji aż do emerytury. Związki zawodowe dbają nie tylko o interes swoich członków, ale także przedsiębiorstwa i całej gospodarki. Relacje między pracownikami a przełożonymi oparte są na konfucjańskich zasadach odpowiedzialności, lojalności, zaufania i harmonii. Płace powiązane są z kwalifikacjami pracowników oraz stażem pracy w organizacji, a mniej z pozycją w hierarchii. Wzorce obecne w systemie edukacyjnym w Japonii sprzyjają kultywowaniu tradycji pracy grupowej, co także przekłada się później na znacznie większą akceptację dla wykazywania osiągnięć grupy, a nie jednostki (T. Tachibanaki 1982, s. 447). Europejski i amerykański styl zarządzania personelem uwzględnia zupełnie inne preferencje pracowników, którzy indywidualnie dążą do awansu i wiele razy w ciągu życia zmieniają pracę. Szybki rozwój technologii informatycznych pozwolił na opracowanie nowych metod planowania i sterowania produkcją, takich jak MRP. Wdrożenie ich jest znacznie szybsze niż pełna implementacja just in time, a w krótkim okresie daje podobne efekty. Nawet w Japonii wiele przedsiębiorstw odchodzi od JIT na rzecz MRP, szczególnie tam, gdzie występują bardzo złożone produkty i procesy wytwórcze. Porównanie obu koncepcji w długim okresie może jednak wskazać na przewagę koncepcji japońskiej, ze względu na obecność w niej ciągłego doskonalenia każdego elementu procesu produkcyjnego, podczas gdy w MRP ono nie występuje (J. Witkowski 1998, s. 52).

Nasza cena: 13.99 zł
Cena okładkowa: 24.00 zł
Oszczędzasz: 10.01 zł
Wysyłka do 24-48 h

Do schowka
Do koszyka
« Powrót

Księgarnia internetowa Arik.pl oferuje książki akademickie, z tematów: ekonomia i biznes, marketing i public relations, pedagogika i resocjalizacja, psychologia, socjologia, dziennikarstwo i wiele innych. Arik.pl to nie tylko nauka i studia, ale również książki o hobby, takie jak: sport, football, tenis, zdrowie, diety i prawidłowe odżywianie. Polecamy również poradniki biznesowe oraz specjalistyczne pozycje wydawnictw uniwersyteckich.